Kansainvälistyvä sosiaalioikeus

5.10.2010

Paikka: Kelahalli, Nordenskiöldinkatu 12, 00250 Helsinki (käynti pääoven kautta)

Kelan tutkimusosasto ja Suomen Sosiaalioikeudellinen Seura järjestävät yhteistyönä iltapäivätilaisuuden kansainvälisen oikeuden ja siinä tapahtuneen kehityksen heijastuksista Suomen sosiaalioikeuteen ja kansalaisten sosiaalisiin oikeuksiin.

Aika: Tiistaina lokakuun 5. päivänä 2010 kello 14.00–17.00

Ohjelma:

Kansainvälisen oikeuden merkitystä sosiaalioikeudelle ja kansalaisten oikeuksille lähestytään kolmen alustuksen pohjalta:

1. Kelan kansainvälinen toiminta
    Lakimies Suvi Rasimus, Kelan hallinto-osasto, kansainvälisten asioiden ryhmä
  2. Euroopan sosiaalinen peruskirja ja sen valvonta
    Jarna Petman, Helsingin yliopisto, kansainvälisen oikeuden yliopistonlehtori, Euroopan sosiaalisten oikeuksien komitean jäsen
  3. Kelan verkkopalvelu sosiaalisista oikeuksista
    www.kela.fi > Tietoa Kelasta > Lait ja ohjeet > Sosiaaliset oikeudet http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/100609165246MF?OpenDocument
    Tutkija, juristi Maija Faurie, Kelan tutkimusosasto

Keskustelua sivujen käyttökelpoisuudesta, disseminaatiosta ja kehittämismahdollisuuksista Muina keskustelunaiheina mm. Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen sosiaalisia oikeuksia koskeva oikeuskäytäntö, Euroopan unionin perusoikeuskirjan merkitys sekä taloudellisia, sosiaalisia ja sivistyksellisiä oikeuksia koskevan kansainvälisen yleissopimuksen yksilövalitusmekanismin tuleva merkitys sosiaalioikeudelle.

Alustuksia kommentoi ja keskustelua vetää Yrjö Mattila. Tule mukaan vaihtamaan mielipiteitä ja kommentoimaan alustuksia. Tilaisuudessa on kahvitarjoilu.

Huom! Ilmoittautumiset 27.9.2010 mennessä Maija Faurielle (maija.faurie@kela.fi).

Maija Faurie
Kelan tutkimusosasto