Sosiaali- ja terveydenhuollon maksut – ongelmia ja uudistusnäkymiä

26.9.2013

Paikka: HUS KIRURGISEN SAIRAALAN SOPHIE MANNERHEIM-SALI, KASARMIKATU 11-13, HELSINKI (RAITIOVAUNU 10:N PÄÄTEPYSÄKKI

Aika: Torstaina 26.9.2013 klo 14.00 – 17.00

Paikka: HUS KIRURGISEN SAIRAALAN SOPHIE MANNERHEIM-SALI, KASARMIKATU 11-13,  HELSINKI (RAITIOVAUNU 10:N PÄÄTEPYSÄKKI)

NEUVONTA SISÄÄNTULON AULASSA OPASTAA ETEENPÄIN MANNERHEIM -SALIIN.

Keskustelua johtaa: Suomen sosiaalioikeudellisen seuran (SSOS) varapuheenjohtaja, johtava sosiaalityöntekijä Eila Sundman, HUS

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelumaksut otettiin laajemmin käyttöön valtionosuusuudistuksen yhteydessä vuonna 1993. Miten palvelumaksut ovat toimineet ja millaisia ongelmia maksut ovat aiheuttaneet? Miten maksut näyttäytyvät Euroopan Neuvoston sosiaalisen peruskirjan asettamien velvoitteiden näkökulmasta? Millaisia uudistushankkeita sosiaali- ja terveydenhuollon maksuissa on vireillä?

Tule kuulemaan sosiaali- ja terveydenhuollon maksupolitiikasta ja sen tulevaisuudesta Suomen sosiaalioikeudellisen seuran (SSOS) järjestämään yleisötilaisuuteen to 26.9.2013 kello 14 Mannerheim –saliin HUS Kirurgisessa sairaalassa Kasarmikadulla.

14.00     Tilaisuuden avaus

Suomen sosiaalioikeudellisen seuran varapuheenjohtaja, johtava sosiaalityöntekijä Eila Sundman, HUS

14.10     Sosiaali- ja terveydenhuollon maksupolitiikan tausta, tärkeimmät muutokset sekä Suomen palveluasumisen maksut Euroopan neuvoston sosiaalisen peruskirjan näkökulmasta

Suomen sosiaalioikeudellisen seuran puheenjohtaja, johtava tutkija Yrjö Mattila, Kela

14.50     “Kuka tuottaa, kuka maksaa ja kuka hyötyy?” Miten vanhushoivan muuttuneet käytännöt vaikuttavat vanhusten asemaan palveluiden käyttäjinä? Miten kulut jakautuvat erilaisissa tilanteissa eri tahojen kesken?

Tutkija Olli Karsio, Tampereen yliopisto

15.00     ”Sosiaali- ja terveydenhuollon maksupolitiikka Helsingin kaupungin luottamushenkilön näkökulmasta”

Suomen sosiaalioikeudellisen seuran hallituksen jäsen  Jari J. Marjanen, Helsingin sosiaali- ja terveyslautakunnan 2. jaosto

15.20     Kahvitauko

15.40     Käytännön esimerkkejä sosiaali- ja terveydenhuollon maksuihin liittyvistä ongelmista

16.00     Palveluasumisen asiakasmaksujen uudistusnäkymät

Lakimies Emmi Koiranen, STM, Sosiaali- ja terveyspalveluosasto, Asiakkaat ja  henkilöstö –ryhmä, Kunnan järjestämisvastuulla olevan palveluasumisen  asiakasmaksuja koskevaa säädösvalmistelua tukevan työryhmän sihteeri.

16.30 -17.00 Loppukeskustelu

Tilaisuudessa on kahvitarjoilu.

Yrjö Mattila                                               Eila Sundman

Suomen sosiaalioikeudellinen seura ry.

puheenjohtaja                                           varapuheenjohtaja

Osallistumismaksu on 10 euroa työssäkäyville ja 5 euroa opiskelijoille, työttömille ja eläkeläisille. Maksu maksetaan Suomen sosiaalioikeudellisen seuran tilille:

Huittisten Säästöpankki, FI0444560010068154

Maksun viestiin merkintä ”Osallistumismaksu HUS 26.9.2013”.

Osallistumismaksun maksamalla sinulla on mahdollisuus samalla liittyä Suomen sosiaalioikeudellisen seuran jäseneksi. Mikäli haluat liittyä Suomen sosiaalioikeudellisen seuran (SSOS) jäseneksi, kirjoita maksukuittiin ”Liityn HUS 26.9.2013 osallistumismaksulla Suomen sosiaalioikeudellisen seuran jäseneksi” sekä lisäksi nimesi, osoitteesi, työpaikkasi (jos on) ja sähköpostiosoitteesi. Tällöin vuoden 2013 jäsenmaksu on kohdaltasi maksettu, saat säännöllisesti kutsuja tuleviin tilaisuuksiin ja voit vaikuttaa jäsenenä seuran toimintaan. Myöskään tämän vuoden tulevien tilaisuuksien mahdollisia osallistumismaksuja ei tarvitse maksaa, kun on maksanut kuluvan vuoden jäsenmaksun.

Pidämme yhdistyksen vuosikokoukset yleensä toukokuussa. Olisi tärkeätä, että kaikki sosiaalioikeudellisista kysymyksistä kiinnostuneet koulutuksesta, ammatista tai sosiaalisesta asemasta riippumatta tulevat jäseniksi ja mukaan SSOS –seuran toimintaan. Kaikki ovat tervetulleita!

Tietoja Suomen sosiaalioikeudellisen seuran toiminnasta saat nettisivuiltamme http://ssos.nettisivu.org. Sieltä löytyvät mm. seuran säännöt, aiempien yleisötilaisuuksien materiaalit, seuran antamat lausunnot lainsäädäntöhankkeista sekä sosiaalioikeudellisia artikkeleja.

Huom! Ilmoittaudu ja ilmoita osallistumismaksun maksamisesta

ja mahdollisesta jäseneksi liittymisestäsi

perjantaihin 20.9.2013 mennessä puheenjohtaja Yrjö Mattilalle